Taani maheturule sisenemise võimalused ja väljakutsed

Üha suurenev kliimateadlikkus on pannud taanlasi eelistama kohalikke tooteid kõikjal kus võimalik. Taani mahetoidusektor sõltub palju impordist, mis avab võimalusi Eesti eksportijatele. Eriti suurt potentsiaali omavad sel turul tervislikud snäkid, maiustused ning  alkohoolsed ja mittealkohoolsed joogid, kuid lisaks on oodatud kõikvõimalikud muud uuenduslikud, väärindatud ja ka väga kitsast nišši püüdvad mahetooted.

Taani maheturule sisenemise võimalused ja väljakutse
Foto: Renee Altrov

Taani mahesektorit peetakse kogu majandusharu edulooks, sest taanlaste ostukorvist moodustavad mahetooted koguni 13 protsenti. Kolm neljandikku Taani tarbijatest ostavad mahetoitu igal nädalal ning kokku kulutavad taanlased mahetoidule kuus korda rohkem kui keskmine Euroopa tarbija. Sektori müügimaht ulatus 2020. aastal 2,5 miljardi euroni ning enimmüüdud tooted on banaanid, porgandid, kaerahelbed, piim, jahu, munad, värske kurk, pasta ja õunad. Kõigi eelduste kohaselt jätkab müügimaht kasvamist ka edaspidi.

Õige müügikanali valimine on ülioluline

Suurem osa mahetoodete jaemüügist toimub läbi tavaliste toidukaupluste, aga ka mahetoodetele keskendunud väikepoodide või e-​kanalite vahendusel. Poeriiulitel on mahetooted läbisegi tavatoodetega ning hinnavahe muutub järk-​järgult väiksemaks, tänu tarneahela suuremale efektiivsusele ja toodete kiiremale rotatsioonile. Seega on Taani supermarketid parim võimalus konkurentsivõimelistele mahetootjatele. Enamus Taani jaemüüjaid eelistab koostööd mahetoodetele spetsialiseerunud vahendajatega, selmet sõlmida tarnelepingud otse väiketootjatega. Kohaliku esindaja kaudu Taani jaemüügiturule sisenemisel on suureks eeliseks ka partneri olemasolu, kes aitab vajadusel pidada jaekettidega läbirääkimisi ning kannab hoolt kaubalogistika eest kauplustes.

Paljude eksportijate jaoks on Taani turule sisenemiseks sobivaimad mahetoidule keskendunud kauplused, kellele on võimalik müüa oma tooteid ka otse, kuid arvestatavate müügimahtude saavutamiseks on siiski soovitatav leida Taani distribuutor või hulgimüüja, kes suudaks ka müügiprotsessis tuge pakkuda. Tasub meeles pidada, et sobivas tootekategoorias tegutseva distribuutori leidmine, kellel on piisavalt vaba ruumi uutele toodetele ja on nõus tundmatuid tooteid oma nomenklatuuri lisama, on päris tõsine väljakutse ning sõltub paljuski toote ja turunõudluse sobivusest.

Mahetoodete tarbijad Taanis ostlevad meeleldi e-​keskkondades ning e-​kaubandus on ka selles segmendis teinud pandeemia tõttu läbi suure kasvuhüppe. Taanlastele otse läbi e-poe müümine on kindlasti üks võimalus, kuid edu saavutamiseks tuleks luua Taanis asuv e-​pood, mis oleks taanikeelne ning pakuks sealse tarbija poolt eelistatud lahendusi nii tarne, maksete kui ka tagastamise osas. Õnneks leidub piisavalt agentuure, kes pakuvad e-​poodide lokaliseerimise teenust ning saavad aidata ka teiste kohapealsete aspektide korraldamisega. Üks võimalus oleks ka koostöö kohalike mahetoodete e-​poodidega, mida leidub külluslikult.

Kuidas Taani maheturule siseneda?

Kuigi Taani turg näib ahvatlev, on sinna sisenemine väljakutseterohke. Esmase sammuna tasub välja selgitada, kas eksporditavale mahetootele on Taanis turgu. Lisaks potentsiaalse kliendi ja lõpptarbija leidmisele tuleb tähelepanu pöörata ka konkurentidele, rääkimata tarneahela toimimise mõistmisest. Jaeketid võivad näida eelistatud variandina, kuid võivad osutuda väga kalliteks, nii riiulitasude kui kampaaniakulude mõttes.

Igal juhul tuleb Taanis arvestada suurte turunduskuludega, sest toode tuleb teha nähtavaks ning taanlastele tuttavaks. Tähelepanuta ei saa jätta sotsiaalmeediat, suunamudijaid ning blogipidajaid, sest selles vallas ette võetud tegevused võivad anda väga häid tulemusi. Kõige tähtsam – Taani tarbijad on väga huvitatud lugudest, mis on seotud toote või tootjaga ning mis aitavad tarbija tähelepanu võita.

Taani mahetoodete ostjate ja distribuutoritega ühendusse astumiseks on mitmeid võimalusi, eelistatuim oleks osalemine kohalikul või rahvusvahelisel messil või erialaüritusel. Taani ostujuhid väisavad regulaarselt Rootsit ja teisi Euroopa riike, et tutvuda uute toodete ja tootjatega. Heaks hüppelauaks uuele turule sisenemisel ongi erialamessid, aidates leida uusi ärikontakte ja andes märku huvist uute toodete vastu.

Edu saavutamine Taani turul võib olla väga aeganõudev ning eeldab kannatlikkust. Tasub pühenduda suhete loomisele, turuga tutvumisele, messidel osalemisele ning info kogumisele. Eelkõige ei tohi kaotada fookust ning eneseusku. Värskeima info leidmiseks turutrendide ja ürituste ning võimalike koostööpartnerite kohta on mitmeid häid allikaid:

Organic DenmarkTaani mahetööstuse koostööorganisatsioon

The Danish Food and Drink Federation – Taani toidu-​ ja joogitootjate assotsiatsioon koondab endas üle 250 ettevõtte, väiketootjatest kuni suurfirmadeni.

Ministry of Food, Agriculture and Fisheries Toidu-​, põllumajanduse ja kalanduse ministeerium vastutab mahetoidu ja -​tootmise eest.

The Danish Veterinary and Food Administration (DVFA)  – Taani veterinaar-​ ja toiduamet vastutab toiduohutuse  eest.

The Danish Agriculture & Food Council – Taani põllumajandus-​ ja toidunõukogu esindab kogu põllumajandus-​ ja toiduainetööstust.

The Nordic Organic Food Fair – Malmös, Rootsis toimuv mahemess meelitab ligi palju Taani ettevõtteid.

Food Expo on suurim toidutööstuse mess, mis toimub märtsis 2022.

Sund Livstil on tervislikule eluviisile pühendunud mess, mis mõeldud lõpptarbijatele ning toimub vaheldumisi Aarhusis ja Kopenhaagenis.

Food Nation 

Allikas: eas.ee