Saksa kosmeetikamess Vivaness: tootepakendid luubi all

Isikliku hügieeni uudistoodete letid messil VIVANESS 2019. Foto: NürnbergMesse

Uudistoodete pakenditega ei olnud eksperdid rahul, selgus Euroopa mahe- ja looduskosmeetikatoodete messil Vivaness. “Messil pole sellist pakendit, mis sajaprotsendilise kiituse ära oleks teeninud” rääkis Organic Estonia esindajatele pakendeid analüüsinud ärikonsultant Carolina Schweig, kes vaatas umbes 160 šampooni, kreemi, habemeajamisvahu, seebi, kehaõli, meigivahendi ja hambapasta pakendit

Ükski isikliku hügieeni tootepakendid ei saa eksperdi täielikku heakskiitu, sest tema sõnul järgivad kosmeetikatootjad säästva majanduse põhimõtteid poolikult. “Põhivead pakenditel on järgmised: esiteks jäetakse tootele pakendis liiga palju õhku, teiseks pannakse toode küll komposteeritava papi sisse, aga topeltpakend on ilu pärast ümber. Või on kasutatud alumiiniumist korki,” selgitab ekspert, kes oli tänavu esmakordselt kutsutud mahe- ja loodustoodete messile kriitilise pilguga toodete pakendeid hindama.

“Eriti suur probleem on trendikas alumiiniumkork, sest ta mõjub ju śikilt ja seda tahavad tootjad kasutada. Alumiiniumi kaevandamine on aga niivõrd suure jalajäljega loodusele – kaevandused hävitavad vihmametsi – seega alumiiniumi kasutamisest peaks keskkonnasõbralik ettevõte kindlasti loobuma.”

Argipäeviti nõustab Carolina Schweigi firma C.E.Schweig Verpackung Material Engineering ettevõtteid, kes soovivad oma tootepakendeid muuta keskkonnasõbralikumaks. Biofachil on ta hinnanud tootepakendeid kriitilise pilguga ennegi, tänavu aga paluti tal oma kullipilguga uurida ka Vivanessi messi pakendeid. Vivaness on Biofachiga paralleelselt toimuv kosmeetikatoodete mess.

Pruun pakend ei tähenda alati keskkonnasõbralikkust
Kui Carolina sõnul on mahetoidu pakendite hulgas juba väga häid lahendusi leida, siis kosmeetikatooted tahavad tihti rohkem ilutseda ja see võib asja kreeni keerata. Tema sõnul ei muutu asi kusagilt otsast keskkonnasõbralikumaks, kui pakendi põhiosa teha papist või vineerist, aga muidu kasutada korraga mitut erinevat materjali,mis ei eraldu üksteisest kergesti. Mis kasu on sellest, kui sul on pakendi põhiosa papist, aga sinna on disainitud plastikkorgid ja sisekihid, mis ei käi üksteise küljest lahti – sorteerimismasinates tähendab see lisakulu.

Biolagunev pakend võib osutuda rohepesuks
Võtame kätte tänavu parimaks tunnistatud Vivanessi uudistoote juuksehoolduse sarjast (vt fotot), kus auhinna andmise ühe põhjusena on välja toodud just pakendi keskkonnasõbralikkus.

Parim juustehooldussarja toode messilt Vivaness 2019 firmalt Urtekram International. Pakend on biolagunev. Foto: NürnbergMesse

Kena värviline ümbris on tehtud biolagunevast materjalist, mille baasiks on roosuhkur. Kas see pole keskkonnasõbralik? “Ma ei ole üldse kindel,” vastab Carolina, “Kui vaadata täpsemalt, kui kaugelt maalt toorainet tuuakse ja kuidas toode valmib ning mis koguses seda korraga valmistatakse, siis võib pakendi tegelik jalajälg isegi naftatootest suurem olla, rääkimata kohapeal loodud biolagunevatest materjalidest tootest, mille oleks võinud ju ka teha.

Transport loeb – kõik andmed peab arvestama toote keskkonnajälje sisse. “Carolina sõnul on pakendimajandus valdkond, mis on väga keeruline ja häid lahendusi on siin tihti raske leida. Valdkond on väga dünaamiline ja pidevalt muutuv. Lihtsalt pruun pakend ei tähenda veel keskkonnasõbralikkust. Viimases saame kindlad olla ainult siis, kui kogu tootetsükkel on välja arvutatud kuluna keskkonnale. Korduvkasutus oleks lihtsaim – et annad pudeli ära, kuhu taas sama toode sisse läheb – aga kuidas seda kreemide maailmas korraldada, eks ole?”

Biolagunev kilekott – probleem Itaalias
Loomulikult tahavad kõik inimesed, kes näevad telekast ookeanis hulpivaid prügisaari, et selline jama lõppeks. Tootepakendite biolagunevaks muutmine tundub olevat kindel lahendus. Ent kahjuks pole asi lihtne isegi nii tavalise tootega nagu biolagunev kilekott.

Carolina toob näite Itaaliast. “Itaalia ei soovinud enam kasutada tavakilekotte  puuviljade-juurviljade pakkimiseks ja nüüd on lubatud vaid biolagunevad kotid. Aga praktikas selgus, et kui need kotid lähevad põletisse, ei suuda need tekitada piisavalt suurt põlemistemperatuuri ja põlemisprotsessile peab kaasa aitama kütuse lisamisega. Praegu paistab, et kütus on suurema ökojalajäljega kui tavaliste kilekottide kasutus enne.”

Koerajulka ära viska biolagunevas kotis põõsa alla
“Inimesed arvavad, et kui koera julk panna biolagunevasse kotti, võib selle metsa alla visata – et see laguneb ära,” toob Caroline veel ühe näite. Selgub, et biolagunev kilekott pole päris sama, mis peotäis maisi või roosuhkrut. “Biolagunevad kotid vajavad reeglina tööstuslikku komposteerimist, seetõttu põõsa all käitub kott nagu tavaline plastik ehk ei lagune piisavalt. Nii et inimesi tuleb veel kõvasti harida prüginduses, kus lihtsaid lahendusi ei ole.”

Prügiekspert Carolina Schweig messil Vivaness. Foto: NürnbergMesse

Mis on siis lahendus?
“Parim pakend on null-pakend, ütleme meie,” selgitab Carolina. “Muidugi on vaja pakendit enamikule toodetele. Aga silmas pidades, et pakend pole priiskamise koht, on samm õiges suunas. Saksamaal jõustus 2019. aasta jaanuarist karmim jäätmeseadus, mis ütleb, et uutes pakendites ei tohi olla enam tühja õhuruumi, topeltümbriseid ja priiskavaid trükivärve. Ja üldse vaadatakse uus pakend üle, et kas asi on lahendatud mõistlikult. Põhiline sõnum, mida mina tahaksin edasi anda tootjatele: tehke pakend, mille eri materjalidest osi on peale kasutamist kerge üksteisest lahutada ja vastavalt sorteerida. Sellega teete keskkonnale esmase teene.”

Eesti ettevõtted, kes Saksamaa turule tahavad oma tooteid eksportida, peavad tulevikus uuete nõuetega arvestama. Saksamaa on säästlikus pakendimajanduses ning prügisorteerimises Euroopas esirinnas ja saksa tarbija oskab seda taset ka importtoodetelt varsti oodata.

Biofach ja Vivaness
Biofach on Euroopa suurim mahemess, mis toimus tänavu 30. korda. NürnbergMesse hallides esitles tooteid 3273 ettevõtet ning messi külastas 51 500 ärivaldkonna inimest 143-st riigist, mis on messi uus rekord (2018.a oli osalejaid ligi 50 000). Vivaness on Biofachiga paralleelselt NürnbergiMesse ruumides toimuv isiklikule hügieenile pühendav mahe- ja looduskosmeetikamess, kus tänavu esitles oma tooteid 284 ettevõtet.

Biofachil osales sellel aastal ka kuus Eesti maheettevõtet: Mulieres, Chaga Health, Loov, Küllus, Magusameistrid, Salvest. Vivanessil Eestist osalejaid ei olnud.