Ülestõusmispühade ajal kasvab mahemunade müük umbes 10–15%. Kas teadsid, et munad on Soomes populaarsuselt teine mahetoode? Kuigi väljakutseid pakkuv majandusolukord on mõjutanud ka mahemunade müüki, on nüüdseks nende müük positiivses suunas pöördunud. Rootsis kasvas mahemunade müük eelmise aasta viimases kvartalis (Ekologiska Lantbrukarna 2024) 21%, Taanis on müük veelgi tõusnud.
“Soomes on Kultamuna mahetoodete müük tõusutrendis. Taanis ja Rootsis on müük kasvanud juba kiiremini ning Taanis on näiteks Dava Foodsis mahekanamunade müük kasvanud ligi 30%. Huvi mahemunade ostmise vastu on Soomes endiselt suur ning usume, et mahemüük jätkab elavnemist,“ ütleb Kultamuna turundusdirektor Katriina Virtanen.
Munad on olnud soomlaste üks lemmikmahetooteid juba mitu aastat ning Pro Luomu tellitud mahetarbijauuringu (Kantar Agri 2023) kohaselt sooviks 42% soomlastest mahemune osta rohkem kui praegu. Soome toidupoodides müüdud munade väärtusest moodustas eelmisel aastal 13% mahe.
Mahemune soovitakse osta aina rohkem ka avalikes köökides
Kuni 65% aktiivsetest maheostjatest ehk neist, kes ostavad mahedat vähemalt korra nädalas, sooviksid osta mahemune praegusest rohkem. Üle 40-aastased naised on eriti huvitatud mahemunade tarbimise suurendamisest. Mahemunad on populaarsed ka avalikes köökides. Toitlustusettevõtete jaoks läbi viidud uuringu kohaselt on mahemunad üks sellistest toodetest, mida paljud avaliku toitlustusteenust pakkuvad ettevõtjad sooviksid osta. Praegu kasutab mahemune vähemalt kord nädalas 9% avalikest toitlustusettevõtetest.
Mahekanadel on rohkem ruumi ja võimalus käia õues
Mahekanadel on võimalus käia õues ja saada mahesööta. Mahekanamaja avaramad ruumid annavad kanadele võimaluse puhkamiseks pesakonnas ja valida endale pesapaiga, kuhu muneda. Seadusandluse kohaselt peavad mahekanadel olema aknad, mis tagavad loomuliku valguse sissepääsu ruumi.
Tarbijauuringu (Kantar Agri 2024) kohaselt peab 59% soomlastest loomade heaolu arvestavaid tootmisviise väga tähtsaks. Loomade heaolu oluliseks kriteeriumiks pidavate inimeste hulk on aastatagusega võrreldes kasvanud kuni viie protsendi võrra.
„Meie uuringute kohaselt hindavad tarbijad seda, et mahekanadel oleks võimalus liigispetsiifiliseks käitumiseks ja õues tegutsemiseks, et neil oleks rohkem ruumi ning söödaks mahetoit,“ räägib Katriina Virtanen.
Mahemunad on lihavõttepühade toiduvalmistamise ja küpsetamise oluline osa. Paljudes peredes on tähtsaks traditsiooniks ka munade värvimine. Valdkonna ettevõtete hinnangul suureneb lihavõtete ajal Soomes mahemunade tarbimine mahult umbes 10–15%.
Allikas: proluomu.fi