Intervjuu: Eesti toodete esitlus Berliinis KaDeWe kaubamajas ja kuidas tooted välja v …

Maineka Saksamaa kaubamaja KaDeWe Eesti toidu nädalatel 11.– 23. veebruaril on 25 Eesti ettevõtte hulgas ka 4 Organic Estonia liiget, hoiame neile pöialt! Eeltöö tulevase ekspordi õnnestumiseks oli suur: “Läbirääkimised KaDeWe-ga algasid juba kaks aastat tagasi,” kinnitab Maaeluministeeriumi välisprojekti “Eesti toit” üks eestvedajatest Mariann Roos. Foto autor: Ruudu Ulas

 

Berliini mainekas KaDeWe kaubamajas avati eesti toidu väljapanek, kus muuhulgas tutvustatakse ka eesti mahetoitu. Väljapanek on avatud kaks nädalat 11.02-23.02.2019. “Esimese päeva lõpetuseks võib öelda, et eesti magusa- ja joogitooted on väga atraktiivsed, samuti pakub Saksa kliendile huvi vinnutatud ulukiliha.” jagab kohapealt esimesi muljeid Mariann Roos Maaeluministeeriumi välisprojekti “Eesti toit” üks eestvedajatest.

Mariann Roos, mida peaksime teadma KaDeWe kaubamajast?
KaDeWe on üks Euroopa vanimaid kaubamaju – Londoni Harrods`i järel Euroopas suuruselt teine. Kaubamajal on kokku üheksa korrust, millest igaüks on keskendunud spetsiaalsele valdkonnale. KaDeWe kuues korrus on toidumaailma päralt. See paikneb ligi 2000 ruutmeetril ning on omaette elustiilikoht: koosneb restoranidest, kohvikutest. Igale kaubagrupile on eraldi sektorid ning see on populaarne ostlemis- ja ajaveetmiskoht Berliini südames.

Mida selle kahe nädala jooksul näevad kaubamaja kliendid toiduosakonnas?
Eesti on KaDeWe toidumaailmas väljas 40 ruutmeetrisel alal, mille on spetsiaalselt kaubamaja jaoks disaininud sisearhitekt Kadri Tamme koostöös Alari Orava ja agentuur AKU-ga. Kokku on väljapanekus 20 Eesti ettevõtete tooted, sealhulgas Eesti disaintooted ettevõtetelt NÜÜD Ceramics, MINUMO ja
UUP Disain. Kahe nädala jooksul esitlevad ja müüvad KaDeWe-s Eesti tooteid eestlannadest esindajad. 18. veebruaril korraldatakse Eesti alal vastuvõtt, mida võõrustab Eesti suursaadik Saksamaal ning Maaeluministeeriumi kantsler. Külla oodatakse meediaesindajaid ning Eesti ettevõtete olemasolevaid ja potentsiaalseid koostööpartnereid.

Kui pikk oli eeltöö, et saavutada KaDeWe kaubamajaga kokkulepe Eesti toodete tutvustamiseks kaheks nädalaks?
Läbirääkimised KaDeWe-ga algasid juba kaks aastat tagasi. Küll aga on selle ajaga jõudnud vahetuda toidumaailma juhtkond, lisaks oli ala renoveerimisel. Seetõttu on läbirääkimised olnud pikad ja sedaenam on Maaeluministeeriumil heameel sellest, et Eesti projekt lõpuks teoks saab.

Kui eriline on see töövõit Eesti toodete tutvustamisel välismaal?
Et läbirääkimised ja projektini jõudmine on olnud ajamahukas ja detailirohke, on töövõit magus. Nii mõnigi Eesti ettevõte on öelnud, et ka kaheks nädalaks KaDeWe riiulile saamine on uhkeks referentsiks nende ettevõttele ja just see ilmestabki kenasti KaDeWe projekti väärtust.

Kuidas Berliini kaubamajale eeltutvustati Eesti tooteid – kas kaubamaja inimestele pakuti näha, maitsta ja katsuda tooteid?
Esmastel kohtumistel KaDeWe sisseostumeeskonnaga kirjeldati meile täpselt, milliseid tooteid kaubamaja valikusse oodatakse. Selle põhjal panime kokku kataloogi Eesti ettevõtete toodetega. Kataloogi põhjal tegi KaDeWe esialgse valiku ning Berliini tuli tootenäidistena saata tõepoolest ca 160 toodet 35-lt Eesti ettevõttelt. Näidiste põhjal sündis KaDeWe lõplik valik.

Mitu mahetoodet ja -tootjat pääses väljapanekule?
Eesti alal on väljas järgmiste Eesti ettevõtete tooted: Aablu OÜ (Kolk Brewery), Amoor OÜ, Artisan Honey OÜ, Balsnack International Holding AS, Chocolala OÜ, City Cider OÜ, Freezedry OÜ, Jaanihanso OÜ, Linnamäe Lihatööstus AS, Liviko AS, Moe OÜ, Mooncat Consulting OÜ (Ecomari), Pure Concepts OÜ (Nordic Honey), Peenjoogivabrik Nudist OÜ, Põhjala Brewing AS, Rõngu Mahl AS, Saaremaa Piimatööstus AS, SirLoin OÜ, Valio Eesti AS. Väga paljudel ettevõtetel on ka mahetooted, nt Saaremaa Piimatööstus on väljas mahejuustuga.

Millised on esimesed sammud peale esitlusnädalate möödumist?
Esitlusnädalate möödudes on vajalik kokkuvõtete tegemine ja järelsuhtlus KaDeWe-ga, et kaardistada võimailk edasine koostöö. Tagasisidestame ettevõtetele Eesti nädalatel toimunut.

Kui mitme tootega loodate KaDeWe kaubamaja toiduosakonda müügile pääseda?
Väga keeruline on KaDeWe valikusse pääsemist ennustada. Toiduvalik on kaubamajas Euroopa suurimaid, ent hea meel on tõdeda, et meil on erilisi tooteid, millega silma paista. Esimese esitluspäeva lõpetuseks võib öelda, et meie magusa- ja joogitooted on väga atraktiivsed, samuti pakub Saksa kliendile huvi vinnutatud ulukiliha.

Millal on järgmine kord, kui Maaeluministeerium midagi sarnast ette võtab ja millises riigis?
Maaeluministeerium korraldab Eesti toidu promotsiooni- ja ekspordi edendamise projekte keskmiselt neljas sihtriigis aastas. Enne KaDeWe projekti tutvustati Eesti toitu Prantsusmaal ja Hiinas, 2019. aastal planeeritakse projekte ka Rootsi, Prantsusmaale ja Hiinasse.

Küsitles Helen Arusoo