Kaerajooki tootev YOOK võitis Dubais rahvusvahelisel toidumessil Gulfood 2024 innovatsiooniauhindade jagamisel tervisetoodete kategoorias peaauhinna. „Gulfoodi innovatsiooniauhind tõstab YOOKi kõrgema kategooria võistlejate sekka,“ lausus ettevõtte juht Katre Kõvask.
YOOK Production AS käivitas hiljuti, 12. veebruaril Türil Baltimaade esimene kaerajoogitehase, et tuua turule esialgu kolm erineva maitsega toodet. Poelettidele jõuab täisterakaerahelvestest toodetud gluteenivaba baristajook; organic-jook, mis sobib nii joomiseks, kohvile valamiseks kui pudru ja hommikuhelveste sisse; ning kolmandaks vitamiinide ja kaltsiumiga rikastatud kaerajook.
19. veebruaril ehk ligi nädalapäevad hiljem pärjati Eesti kaerajooki juba olulise rahvusvahelise tunnustusega. „YOOK võitis Gulfoodi innovatsiooniauhinna, mida võib ka vabalt nimetada toidumaailma Oscariks. Oleme väga uhked ja õnnelikud, et saame nii YOOKi kui ka Eesti toitu fookuses hoida ja propageerida,“ sõnas YOOK Production AS-i juht Katre Kõvask. „Meid vaadatakse tõsise uue tulijana, kes tahab ehitada oma brändi, on sellesse panustanud ja valmis pikaajaliselt veelgi panustama.“
Udust juttu ei võta keegi tõsiselt
Kõvaski sõnul võib kõlada küll trafaretselt, ent toidus on kõige tähtsam maitse – see on pilet turule. Oskus teha kaerast, veest ja õlist toode, mis on tervislik ja maitseb suurepäraselt, ongi tema sõnul nende toote suur saladus ja konkurentsieelis. „See on see maagia, mis meie tootmises toimub ja mille osas oleme mõistetavalt üsna napisõnalised,“ märkis ta.
Kuigi rahvusvahelisel turul on kaerajoogi pakkujaid teisigi, siis rõõmustas Kõvask, et hetkel oldi nendest igas aspektis paremad. Näiteks kasutab YOOK tootmises parema maitse ja toodete kõrge kvaliteedi hoidmiseks ainult mahedaid täisterakaerahelbeid. „See tähendab ühelt poolt paremat maitseelamust, aga teisalt inimesele ka kindlust, et tootes sisalduv on puhas ja kasulik,“ selgitas ta.
Et YOOKi suund on edukas eksport, siis peab ka kogu ettevõtte pakutav teenustepakett olema Kõvaski sõnul konkurentsivõimeline, eristuma ja andma potentsiaalsetele partneritele kindlustunde. „Täna on globaalselt suurim teema tarneahel. Paljud jutuajamised pärast toodetega tutvumist just sellest algavadki. Et kindlust pakkuda, peab endal olema kindlus nii oma tooraine kui tootmisvõimekuse osas. Uduse jutu ja lubadustega ei võta meid keegi tõsiselt,“ rõhutas Kõvask.
Ettevõte sihib järgmiseks Aasia turge
Praegu suudetakse ühes vahetuses toota aastas maksimaalselt 20 miljonit liitrit kaerajooke. Esimeses järjekorras jõuavad tooted Eesti poelettidele ning kohvikutesse ja restoranidesse. Seejärel liigutakse juba suurematele turgudele. „Aasiast huvitavad meid eelkõige Lõuna-Korea, Vietnam ja Jaapan, piilume ka Singapuri ja Indoneesiat. Samuti on fookuses Laheriigid ning kindlasti otsime turgu ka Lääne-Euroopas. Aga alustame ikka kodust. Täna oleme Eestis lettidel, järgmisena ootavad Läti ja Leedu.“
Kõvaski sõnul ongi lähipäevade jooksul soov leida messilt potentsiaalseid kontakte, kelle abiga siseneda nii Lähis-Ida kui ka Aasia turgudele, kuna just neist piirkondadest on huvilisi palju. „Teekond lepinguni on pikk, aga Gulfood on õige koht, kust seda alustada. Messi esimese päeva jooksul oli huvi arvestatav,” lausus ta. Osalemine Gulfoodil on Kõvaski sõnul tõestuseks, et ollakse tõsiseltvõetav ettevõte ja see on iga läbirääkimise alguspunkt. “Äri on ikka inimeste vahel, tuleb kohtuda ja olla õigel ajal õiges kohas,” toonitas ta.
Eestist osaleb Gulfoodil 18 ettevõtet
Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) eestvedamisel osaleb tänavu Dubais toimuval messil Gulfood ühisstendiga 18 Eesti ettevõtet. Lisaks YOOKile on Eestist esindatud veel Balsnack International Holding AS, EBM Grupp AS, Haage Joogid OÜ, Iktos OÜ, Revala OÜ, Saku Õlletehase AS, Salvest AS, Valio Eesti AS, Öselwise OÜ, AS A. Le Coq, Siidrikoda OÜ, OÜ Vegestar, Puljong OÜ, Nordmel OÜ, Rosena DK OÜ, Sume Green OÜ ning Sunfly OÜ.
Ka mullu olid Eesti ettevõtted samal messil väga edukad. Jäätisepulbrite innovaator Revala võttis toona esikoha piimatoodete kategoorias oma laktoosivaba pehme jäätisega. Must Küüslauk tunnistati mahetoodete kategoorias parimaks oma musta küüslaugu õisikuga ning Rosena DK oli parim tervise ja heaolu toodete kategoorias Eternal Youth tervist toetavaid komponente sisaldavate iluampsudega.
„Innovatsioon on miski, millega Eesti ettevõtted on juba rahvusvahelisel turul konkurentidest ees. Lisaks ettevõtete messile viimisele on oluline toetada innovatsiooni iga ettevõtte puhul erineval viisil,” sõnas EISi ekspordiosakonna juht Eva-Kristiina Ponomarjov. Ta rõhutas, et innovatsiooni olulisteks osadeks on tahe ja valmisolek arenguks, julgus, paindlikkus ja järjekindel panustamine, et eristuda konkurentsitihedal rahvusvahelisel turul. „Eksporditeenustega soovime käia sama rada, hoida oma tuge ajakohasena ja lähtuda ettevõtete tänastest vajadusest. Oleme partneritega tihedas suhtluses, et mõista, mis on erialaliidu, klastri või ettevõtte strateegiline vaade, kuidas edu mõõdetakse, millistel turgudel tegutsetakse ja kus nähakse uusi, suure potentsiaaliga turge. On tõeliselt hea meel, et ka sel aastal saame koos Eesti toiduinnovatsiooni võidukäiku tähistada,” sõnas Ponomarjov.
Gulfood on maailma suurim toidumess ja ülioluline on Kõvaski sõnul sellel osalemine nii YOOKi kui ka kõigi teiste Eesti toidueksportööride jaoks. „See on mess, kus tõesti leitakse koostööpartnereid ja tehakse kokkuleppeid. Siin pälvitud auhind annab tõestust sellest, et ettevõte on tõsine tegija, tal on mastaapi ja soovi äri arendada. Eriti just äri alustamise faasis on selline tunnustus katalüsaator,“ kommenteeris Kõvask.
HEA TEADA
- Gulfood on maailma suurim toidu- ja joogisektori mess, mis toimub igal aastal ürituste ja näituste kompleksis Dubai World Trade Center. Tegemist on ärilt ärile suunatud messiga.
- 2024. aastal osaleb messil enam kui 5500 eksponenti 190 riigist.
- 2023. aastal võitsid kolm Eesti ettevõtet esmakordselt Gulfoodi innovatsiooniauhindade jagamisel peaauhinna. Kolmikvõidu tõid erinevates kategooriates koju jäätisepulbrite innovaator Revala, musta küüslaugu õisikuid valmistav Must Küüslauk ning kollageeni, vitamiine jt tervist toetavaid komponente sisaldavate iluampsude tootja Rosena DK.
- Tänavu toimub mess Gulfood juba 29. korda.
TAUST
Yook Production AS
Töötajaid: 15
Tehas: Türil, YOOKi uus, enam kui 2200 ruutmeetri suurune tootmiskompleks annab uue hingamise ligi sajandipikkuse ajalooga Türi piimatööstusele
Võimsus: 20 miljonit liitrit kaerapiima aastas
Investeering ettevõttesse: 13 miljonit eurot
Fookuses: lisaks müügile Eesti turul eksport Lätti, Leetu, Aasia, Lähis-Ida ning Põhja- ja Lääne-Euroopa turgudele
Allikas: eas.ee