Ekspordivägi korraldas 17.-20. jaanuar 2023a Eesti toidutootjatele õppereisi Rootsi mille raames külastati ka Rootsi disaini, kingituste ja jätkusuutliku pakendi messi Formex 2023.
Õppereisi esimesel päeval kulges ettevalmistustega disaini, kingituste ja jätkusuutliku pakendi messi Formex 2023 külastuseks. Anu-Mall Naaritsa eestvedamisel viidi läbi seminari, mille käigus jagati näpunäited ja nippe kuidas “Kuidas võtta messi külastuselt maksimum?”
Õppereisi teisel päeval toimus Formex 2023 messi külastus. Formex messil oli tootjatel võimalus näha ja ideid koguda disaini, kingituste ja jätkusuutliku pakendi teemadel. Formex asub Stockholmsmässani kahes saalis kus iga saal oli jagatud erinevateks tootepiirkondadeks, sh maitsega ala C saal kus oli valik maitsvaid tooteid, mis sobivad ideaalselt kinkimiseks. Näiteks käsitsi valmistatud toit, gurmeekingid, šokolaad, maiustused, tee, kohv, vürtsid ja õlid. Kokku oli Formexil 8 ala. Lisaks põnevatele toodetele, tehti huvitavaid tähelepanekuid ka messibokside ülesehituse ja disaini juures.
Messi külastuse ajal oli tootjatel ülesanne lisaks ideede kogumisele ka tähelepanna erinevaid detaile. Kuidas on üles ehitatud messiboksid, millele rõhuda kuidas kujundada tootepakendeid. Vaatluse tulemusena sai täheldatud kui oluline on boksi kujunduses rõhuda elustiilile. Mitmetes boksides oli kasutatud tervikkeskkona loomist. Kokkusobitades erinevad kangad, värvitoonid ja kujunduselemendid andsid kogu boksile mõnusa miljöö ja tekkis tahtmine maha istuda ja lihtsalt olla selles keskkonnas. Üks hea idee mida kindlasti ära kasutada on kaardistada kohalikud tähtpäevad ja toota vastavateemalised pakendid oma toodete kujunduse mitmekesistamiseks. Erinevate ja põnevate mõtete teostuseks on hea teha koostööd ka teiste ettevõtjatega. Kokkuvõttes saime messilt väga palju häid ja inspireerivaid mõtteid mida tulevikus rakendada.
Õppereisi viimasel päeval toimus kohtumine Eesti suursaatkonnas Stockholmis Swedish Food Federation esindaja Nicklas Amelin’iga, kes tutvustas organisatsiooni tegevusi ja riikliku toiduvisiooni arengut. Kohtumise avasõnad lausus suursaadik Toomas Lukk, kes hindab kõrgelt Eesti toitu ja elab kaasa meie toidutootjate jõupingutustele jõuda oma toodetega Rootsi turule.
Rootsi toiduekspordi turust ja trendidest tegi ülevaate saatkonna majandusnõunik Janne Kendla. Eesti ettevõtetel oli võimalus ka oma tooteid tutvustada saatkonna töötajatele ja EAS-i ekspordi nõunikule Tomas Lissgärde’le. Organic Estonia poolt olid seekord esindatud Just Kama, Eco Flora ja Hiiu Gourmet. Liikmetest olid oma tooteid ise kohapeal tutvustamas Minna Marmelaad ja Honest Nektar.
Päeva lõpetasime ettevõtte Konfektyrfabriken Aroma külastusega. Aroma on Rootsi suurim ja vanim maiustuste tootja, kelle sortimenti kuuluvad mitmed erinevad kommid mis on ülemaailmselt tuntud. Ettevõtte tegevjuht Eivind Granas jagas Eesti tootjatele põnevat infot ja praktilisi nippe kas, millal, kuhu ja kuidas tasub oma tooteid eksportida.